
Het is een ongelooflijke moeilijke tijd voor de Detailhandel met alle beperkingen die er zijn om Corona tegen te gaan. Door deze beperkingen zie je veel winkelketens creatief omgaan met de middelen die voorhanden zijn. Veel winkels die voor Corona alleen nog maar een fysieke winkel waren zijn in een grote versnelling webwinkels gaan oprichten. Dit zijn hele mooie ontwikkelingen, omdat dit natuurlijk zorgt voor een extra verkooppunt(en).
Ondanks dat er veel mooie ontwikkelingen zijn zien we toch nog een aantal gemiste kansen en dan hebben we het over de winkelpresentatie (etalage). Als je door de winkelstraten loopt (bijvoorbeeld in Utrecht stad) dan zijn de etalages vrijwel hetzelfde als vóór de Coronatijd. De etalages zijn nog steeds ruim opgezet, dit terwijl je het juist nu alleen maar van je etalages (en webwinkel natuurlijk) moet hebben. Men kan natuurlijk niet meer de winkel in om te kijken wat je nog meer hebt. Daarnaast zie je hier en daar wel een extra A4'tje met bijvoorbeeld een extra telefoonnummer, maar over het algemeen gaat het niet veel verder.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de winkelstraten net zoals voor Corona vol (mogen) zijn, maar toch is er nog genoeg publiek die in de winkelstraat komt kijken. Hierdoor lopen er dus nog potentiële klanten langs de etalages.
De techniek gaat de laatste jaren erg snel. Denk bijvoorbeeld aan de diversiteit aan betaalmogelijkheden, RFID, QR code, nieuwe type scanners, enzovoorts. Met name vinden we de QR code een hele mooie ontwikkeling, omdat deze ontzettend breed toepasbaar is.
QR code