Webshopoptimalisatie: nieuwe presentatiefilosofie

Bijgewerkt op: 10 sep. 2021



We kopen inmiddels al jaren op online kleding webshops en dit neemt steeds meer toe. Echter met deze toename nemen de eisen ook toe aan een webshop. Bestellingsaantallen nemen toe, maar de retouren ook. Een duidelijkere nieuwe manier van presenteren zal hierin de “key” zijn, maar hoe gaan we dit vormgeven?


De presentatie van producten is in veel webshops gelijk. Ze geven onvoldoende indruk aan de potentiële koper. Kijk bijvoorbeeld naar de foto's van producten:

  • Één productfoto

  • Meerdere productfoto's, echter de invalshoeken zijn zeer beperkt

  • Productfoto's plat op een ondergrond gefotografeerd

  • Enzovoorts.

Webshops doen in deze situaties teveel beroep op de inbeelding van de koper. Het is dan ook niet gek dat er veel retouren zijn.....

Hier lijkt men dan iets teveel beroep te hebben gedaan op de inbeelding van de potentiële koper.


Omdat de koper onvoldoende inschatting kan maken o.b.v. de productfoto's worden bestellingen groter en dus de retouren ook.


Wat doet een koper nou in een fysieke winkel? Men kijkt naar:

  1. Eerste indruk

  2. Kleur

  3. Maat

  4. Hoe valt het

  5. Past het bij mij (als persoon)?

  6. Past het bij mij (in mijn doelgroep)?

  7. Past het bij mijn situaties? (Business, Casual, Vakantie, Cool, School, enzovoorts)

  8. Combineren

  9. Voelen

  10. Overig....

Hoe ga je deze eigenschappen nou digitaal overbrengen? Moeten we niet meer online laten zien dan een enkele van deze punten?