Forumberichten

Joris Witvoet
Concept 11
Concept 11
12 okt. 2021
In Automatisering (IT)
Welke nieuwe manieren van aansturing in de auto zijn er te bedenken? Ik kwam erachter dat ik nog geen één keer iets heb gezien wat op gevoel gaat (zonder kijken). Het is of touch(je moet kijken) of spraak(wat na jaren nog steeds niet werkt of wel?) Je moet nog steeds enorm je best doen om iets middels spraak goed aan te sturen. Ja het gaat vaak goed, maar ook vaak fout. Daarnaast is touch eigenlijk ook niet wat we willen omdat je moet kijken. Dit leid natuurlijk enorm af. Waarom gaan we ons niet meer richten richting gevoel. Je kan namelijk makkelijk zonder te kijken symbolen schrijven met je vingers. Denk bijvoorbeeld aan een raam die vochtig is waarin je letters tekent. De herkenning van schrijven gaat naar mijn inziens beter dan spraak besturing. Er zijn smartphones die schrijf ondersteuning hebben om complete zinnen te maken. Idee: Waarom combineren we het schrijven niet met aansturing in de auto. We hebben allemaal al smartphones die schrijf aansturing ondersteund. Nu nog een programma/app die dit vertaald naar acties in de auto.
Auto besturing content media
1
0
9
Joris Witvoet
Concept 11
Concept 11
20 sep. 2021
In Bedrijfsprocessen
Binnen organisaties werken mensen en hebben allerlei verschillende functies (logisch). Elke functie omvat een aantal taken en hierbij horen verantwoordelijkheden (het takenpakket). Groot gedeelte van deze taken herhalen zich elke dag en hier moet met de grootste aandacht aan gewerkt worden. Steeds vaker zie je dat een aantal functies (personen) binnen een bedrijf het moeilijk(er) krijgen. Dit kan natuurlijk vele redenen hebben, maar wat vaak als reden wordt opgegeven is ik heb geen/ te weinig tijd. Wanneer je eenmaal dieper in gesprek gaat wordt steeds meer duidelijk dat het takenpakket is toegenomen. Aan de ene kant zie je dat de hoeveelheid aan taken toeneemt en andere kant zie je dat bepaalde taken groter worden. Wanneer we er nu even van een afstand naar kijken en het even schematisch neerzetten, worden er een aantal dingen zichtbaar. Als je kijkt naar dit voorbeeld, dan zie je een organisatie met 3 verschillende functies en allen hebben ze 3 verschillende taken. Deze taken zijn afgestemd op de werktijdfactor van de betreffend persoon die het uitvoert. Wanneer een organisatie een tijd verder gaat (x aantal jaar) dan de 0 meting, dan zijn er veel dingen gebeurd. Denk aan onderdelen zoals: Er worden nieuwe diensten/producten aangeboden Producten/diensten groeien verder met nieuwe mogelijkheden Verschuiving van personeel, meer/minder personeel Werktijdfactor veranderd Reistijd wordt langer/korter Thuissituaties veranderen Ondersteunende onderdelen veranderen (softwarepakketten, inrichting, betere koffie (jeuhhh!) Afzetmarkt wordt uitgebreid Verkooppunten worden toegevoegd Enzovoorts, enzovoorts. Al deze bovengenoemde voorbeelden en nog vele andere zijn factoren die invloed hebben op het takenpakket van de functie. Dus na een X aantal jaar veranderen de functies, zoals hieronder is te zien. In deze afbeelding zie je ongeveer hoe dit er uit zou kunnen zien. Wat hier gebeurd is zeker begrijpelijk, alleen wat je hier ziet is vaak een mengeling van het volgende: Meer taken Taken worden groter, omdat er meer (van dezelfde taak) bij komt Taken kosten meer tijd, omdat het proces niet meer vloeiend loopt Taken zijn verschoven naar andere functies Wanneer een organisatie goed gestroomlijnd is en hun processen en takenpakketten goed bewaakt, dan blijf je stabiel op hetzelfde niveau of creëer je zelfs extra tijd waardoor taken groter mogen/kunnen worden of er meer taken bij kunnen komen. Hierdoor kunnen personen dus meer doen, omdat hun werkwijze met de jaren efficiënter is geworden. Het probleem De realiteit is dat veel organisaties geen tijd willen/kunnen spenderen om hier structureel mee bezig te blijven. Ze blijven in de zogeheten trein zitten en willen doorgaan en maar doorgaan omdat het druk druk is. Hierdoor is er geen tijdefficiëntie gekomen bij een functie, maar deze personen moeten vaak wel meer doen. Dit betekent simpelweg: meer doen, in dezelfde tijd. Dit gaat enige tijd goed en iets meer doen is natuurlijk (tijdelijk) niet erg, alleen op de lange termijn wordt dit erger. Mensen worden vermoeider Concentratieverlies Taken worden minder goed uitgevoerd Enzovoorts. Kortom de efficiëntie van bepaalde functies kunnen naarmate de jaren verstrijken achteruit gaan. Wat opmerkelijk is, is dat sommige organisaties dit in een later stadium toch wel inzien. Alleen dan direct de diepte induiken in één/paar specifieke taken. Na maanden/jaren problemen te hebben gehad, hebben ze de behoefte dit te gaan verbeteren. Dit kan natuurlijk een aanpak zijn, alleen is er een grote kans dat er nog steeds iets gemist wordt. De kans is groot dat er bijvoorbeeld op een taak gericht wordt die eigenlijk niet bij die persoon/ afdeling hoort of dat het eigenlijk een neventaak is in plaats van een hoofdtaak. Wat natuurlijk ook kan zijn dat men bezig is met taken die bijvoorbeeld beter uitbesteed kunnen worden. Visie Het is erg belangrijk om het overzicht weer terug te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan: Wat doet men allemaal? - kijk bijvoorbeeld naar hoofdtaken en neventaken - prioriteiten stellen aan de huidige taken- categoriseer deze ook (bijvoorbeeld: mail, gesprek type A, gesprek typ B, vergadering A, vergadering B. Wat is de aanpak (werkmethode)? Hoeveel tijd kosten deze taken? Deze inzichten zijn erg waardevol, omdat je hier onder andere de volgende dingen mee zou kunnen doen: 1. Functies naast elkaar leggen: hoeveel tijd zijn alle functies kwijt aan een bepaalde categorie? Is er iemand die hier heel goed in is? Moeten we misschien een extra/nieuw middel inschakelen om deze categorie te verbeteren? Moeten we deze categorie misschien juist onder één functie plaatsen? 2. Werktijdfactor, zet de werktijdfactor van een functie naast de tijd die alle taken bij elkaar kosten. Ongetwijfeld dat de werkzaamheden meer tijd kosten dan dat in de werktijdfactor past. 3. Werkmethode, in de laatste afbeelding was bijvoorbeeld te zien dat het dikwijls kan gebeuren dat taken versplinteren over meerdere functies. Hierdoor is elke functie het wiel aan het uitvinden om die specifieke taak te verbeteren en dit is natuurlijk zonde. 4. Algemeen, kan je hiermee ook de planning van de week bepalen en hoeveel tijd je hier als bedrijf aan wilt spenderen. Door bovenstaande punten heb je de mogelijkheid om te concluderen dat er een efficiëntieslag moet komen op één of meerdere taken. Let wel op, dat je de focus houdt op 1 of enkele efficiëntieslagen en niet direct alles wilt doen. Maar hoe doe je dat nou? Een mooie methode die ik voorbij heb zien komen is deze: Hier zet je dus 3 lijnen, waarbij onderaan (x-as) de opbrengst voor de organisatie wordt weergegeven in weinig naar veel opbrengst. Op de y-as wordt weergegeven hoeveel moeite het zou moeten kosten om die betreffende taak efficiënter te maken. Nu kunnen alle taken opgeplakt worden waarbij er dus gekeken moet worden hoeveel opbrengst de taak geeft en hoeveel moeite het kost om deze taak te verbeteren. Alles wat onder de diagonale lijn staat zijn de taken waarop je als eerste moet focussen om snel resultaat te krijgen. Hierbij begin je in dit voorbeeld bijvoorbeeld met Taak I, omdat deze veel opbrengt, maar weinig moeite kost om te verbeteren. Dan volgt logischerwijs Taak F2 en dan Taak C. Deze laatste twee zouden natuurlijk ook omgedraaid kunnen worden. Dit is een mooie manier om een start te maken met een verbeterslag. Wanneer dit eenmaal is uitgevoerd zou je dit traject kunnen herhalen om opnieuw de focus te gaan bepalen.
Bedrijfsprobleem: geen/ te weinig tijd om al mijn taken uit te voeren content media
0
0
8
Joris Witvoet
Concept 11
Concept 11
20 sep. 2021
In Detailhandel (Retail)
Het is een ongelooflijke moeilijke tijd voor de Detailhandel met alle beperkingen die er zijn om Corona tegen te gaan. Door deze beperkingen zie je veel winkelketens creatief omgaan met de middelen die voorhanden zijn. Veel winkels die voor Corona alleen nog maar een fysieke winkel waren zijn in een grote versnelling webwinkels gaan oprichten. Dit zijn hele mooie ontwikkelingen, omdat dit natuurlijk zorgt voor een extra verkooppunt(en). Ondanks dat er veel mooie ontwikkelingen zijn zien we toch nog een aantal gemiste kansen en dan hebben we het over de winkelpresentatie (etalage). Als je door de winkelstraten loopt (bijvoorbeeld in Utrecht stad) dan zijn de etalages vrijwel hetzelfde als vóór de Coronatijd. De etalages zijn nog steeds ruim opgezet, dit terwijl je het juist nu alleen maar van je etalages (en webwinkel natuurlijk) moet hebben. Men kan natuurlijk niet meer de winkel in om te kijken wat je nog meer hebt. Daarnaast zie je hier en daar wel een extra A4'tje met bijvoorbeeld een extra telefoonnummer, maar over het algemeen gaat het niet veel verder. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de winkelstraten net zoals voor Corona vol (mogen) zijn, maar toch is er nog genoeg publiek die in de winkelstraat komt kijken. Hierdoor lopen er dus nog potentiële klanten langs de etalages. De techniek gaat de laatste jaren erg snel. Denk bijvoorbeeld aan de diversiteit aan betaalmogelijkheden, RFID, QR code, nieuwe type scanners, enzovoorts. Met name vinden we de QR code een hele mooie ontwikkeling, omdat deze ontzettend breed toepasbaar is. QR code Dit is een stuk code wat het mogelijk maakt onderdelen (snel) te herkennen door deze bijvoorbeeld met je telefoon camera te scannen. Hierna kunnen er diverse acties volgen zoals: Een betaling doen, naar een website gaan, contactgegevens toevoegen, enzovoorts. Potentiële verbetering QR code maakt het dus mogelijk om naar een website te gaan. Dat is mooi, maar dat doen mensen/ winkels al enige tijd. Ja dat klopt, maar wat je niet/weinig ziet is dat men direct doorverwijst naar een product. Een webwinkel kan dusdanig ingericht worden, dat elk product een andere URL heeft. Dit maakt het dus mogelijk om QR codes te maken die direct naar een product navigeren. Conclusie Etalages kunnen efficiënter ingericht worden (bijvoorbeeld meer producten en creatiever ingericht); Voeg bij elke product wat er gepresenteerd wordt, een QR code toe. Hierdoor kan de winkelier de code scannen en deze direct in zijn/haar winkelmandje toevoegen van jou webwinkel. Deze relatief kleine en goedkope aanpassingen zullen de drempel vele malen kleiner maken om een product af te nemen. Op naar betere (winkel) tijden!
Omzetverhoging voor retailers: nieuwe manier van etaleren content media
1
0
9
Joris Witvoet
Concept 11
Concept 11
20 sep. 2021
In Bedrijfsprocessen
Er zijn veel manieren om structuur aan te brengen en iedereen zal hiervoor zijn eigen manier hebben. Hierdoor zal er niet snel één goede of verkeerde manier zijn. Het is hier inmiddels duidelijk geworden dat het in eerste instantie gaat om overzicht. Dit wordt door sommige ook wel "helicopterview" genoemd. Om structuur/verbetering of een idee meer inzichtelijk te krijgen is het prettig om te beginnen met een overzicht. Het begint met 1 woord en vervolgens komen de volgende onderwerpen (en ideeën). Hierna kunnen er verbindingen of onderverdelingen gemaakt worden. Er kunnen tijdens dit proces altijd weer veranderingen aangebracht worden, maar dat is juist goed (het proces). Gelijk de diepte inspringen kan in eerste instantie helpen, maar ervaring leert dat je hiervoor later weer (in veel gevallen) een prijs zal moeten betalen. Het zit vaak in de dingen waar je net even geen rekening hebt gehouden, waardoor er later aanpassingen nodig zijn of in het ergste geval opnieuw begonnen moet worden. Ook een overzicht creëren is natuurlijk geen garantie tot een goed resultaat, maar het zal enorm helpen. Hierdoor is het ook een groeiproces. Door deze manier wordt het ook makkelijker om andere personen aan te (laten) haken op het proces. Het lijkt er dus op wanneer je geen overzicht hebt, dat je in een startende fase blijft zitten. In deze fase is het gevaar dat hieruit vaak ad-hoc acties worden ondernomen en er vaak minder efficiënt gehandeld wordt. Het loont in de meeste gevallen om tijd te nemen voor het overzicht, ook al betekent dit dat er op dat moment niet(minder) ad-hoc gehandeld kan worden. De beloning die er (in veel gevallen) uiteindelijk uit komt is een efficiënter idee en/of proces, wat voor de langere termijn juist tijd(en dus geld) oplevert. En bovenal is het natuurlijk gewoon lekkerder werken met een goed en efficiënt werkproces (ook voor je collega's!). Welke manieren zijn er nog meer om geen structuur en overzicht tegen te gaan?
Bedrijfsprobleem: geen structuur & overzicht content media
0
0
7
Joris Witvoet
Concept 11
Concept 11
20 sep. 2021
In Detailhandel (Retail)
We kopen inmiddels al jaren op online kleding webshops en dit neemt steeds meer toe. Echter met deze toename nemen de eisen ook toe aan een webshop. Bestellingsaantallen nemen toe, maar de retouren ook. Een duidelijkere nieuwe manier van presenteren zal hierin de “key” zijn, maar hoe gaan we dit vormgeven? De presentatie van producten is in veel webshops gelijk. Ze geven onvoldoende indruk aan de potentiële koper. Kijk bijvoorbeeld naar de foto's van producten: Één productfoto Meerdere productfoto's, echter de invalshoeken zijn zeer beperkt Productfoto's plat op een ondergrond gefotografeerd Enzovoorts. Webshops doen in deze situaties teveel beroep op de inbeelding van de koper. Het is dan ook niet gek dat er veel retouren zijn..... Hier lijkt men dan iets teveel beroep te hebben gedaan op de inbeelding van de potentiële koper. Omdat de koper onvoldoende inschatting kan maken o.b.v. de productfoto's worden bestellingen groter en dus de retouren ook. Wat doet een koper nou in een fysieke winkel? Men kijkt naar: Eerste indruk Kleur Maat Hoe valt het Past het bij mij (als persoon)? Past het bij mij (in mijn doelgroep)? Past het bij mijn situaties? (Business, Casual, Vakantie, Cool, School, enzovoorts) Combineren Voelen Overig.... Hoe ga je deze eigenschappen nou digitaal overbrengen? Moeten we niet meer online laten zien dan een enkele van deze punten?
Webshop retouren verminderen? content media
1
0
8
Joris Witvoet
Concept 11
Concept 11
20 sep. 2021
In Automatisering (IT)
Er zijn al mooie ontwikkelingen gemaakt rondom blockchain-technologie met de daarbij behorende crypto-valuta's. Diverse bedrijven proberen met deze technologie problemen op te lossen en dat is fantastisch mooi. Hetgeen wat al deze bedrijven gemeen hebben, is dat ze willen dat de blockchain-technologie met de bijbehorende crypto-valuta's worden omarmd door grote banken, overheden, enzovoorts. Dit lijkt al te lukken met bijvoorbeeld het eerste land El Savaldor en mogelijk het tweede land Cuba, die crypto-valuta als wettig betaalmiddel zullen gaan toestaan. Brain Waves houdt zich nu enkele maanden bezig in deze wereld en ziet vele mooie projecten voorbijkomen. Echter heeft het enorm veel tijd en moeite gekost om de juiste informatie bij elkaar te vinden. Het was enorm tijdrovend om grip te krijgen op deze wereld. Of het nu gaat om een "crypto-wallet" of de "fibonacci-tool" in het "super-charting" platform van het programma: Tradingview. De informatievoorziening over hoe alles werkt is enorm en vaak ook uitgebreid. Dit is één van de redenen waarom het zoveel tijd heeft gekost (en nog steeds) om er grip op te krijgen. Dit is vermoedelijk één van de redenen waarom het nog vrij stroef gaat als we kijken naar wereldwijde omarming van deze technologie. Naast complexe en zeeën van informatie over deze technologie zijn de middelen die beschikbaar worden gesteld voor de simpele burger ook vrij complex. Denk bijvoorbeeld aan een: 1. Digitale portemonnee die alleen werkt in een webbrowser; 2. Een portemonnee die alleen werkt als app; 3. Een exchange die vrijwel alle valuta ondersteunt, maar het is te gevaarlijk om het hier te laten staan; 4. Een hardware-wallet (een soort usb-stick) waarvan je het wachtwoord ergens moet opschrijven en moet verstoppen, zoals vroeger geld in een doos werd bewaard. De technologie gaat vooruit, maar het gevoel groeit steeds meer dat de grootste aanpak nog aan de functionaliteitskant ligt. Kortom, om nu grip te krijgen op wat er allemaal gebeurt in deze wereld moet een persoon enorm veel research doen. Hoe mooi zou het zijn als wij hieraan een steentje kunnen bijdragen? Functionaliteiten versimpelen; Informatie versimpelen; Helicopter-viewing; Enzovoorts. Er zijn diverse middelen om deze nieuwe wereld te helpen om het voor iedereen begrijpbaar te maken. Maar hoe zou je dit kunnen bereiken? De verzamelde informatie gewoon nogmaals uitleggen, maar dan ingekort en anders verwoord? En via welk kanaal zou je dit dan doen? Moet dit met visuele ondersteuning, zoals uitgetekend of met videoboodschap?
Blockchain & cryptocurrency, nu is het tijd voor versimpeling. content media
1
0
12
J
Joris Witvoet

Joris Witvoet

Beheerder
+4
Meer acties